Toelichting: De dienstverlening van een NVF-lid kan zowel bestaan uit adviseren als
(onder)bemiddelen op basis van execution only. Bij execution only is er geen sprake van advies.
Onderstaande artikelen zien op alle vormen van dienstverlening, tenzij nadrukkelijk is bepaald dat een
artikel, of deel daarvan, uitsluitend van toepassing is ingeval van advisering.
Een NVF-lid dient ervoor zorg te dragen dat de schriftelijke berichten en mededelingen, die hij in de
uitoefening van zijn beroep c.q. bedrijfsvoering doet uitgaan, zijn naam bevatten.
Een NVF-lid neemt op zorgvuldige wijze de gerechtvaardigde belangen van de cliënt of
begunstigde in acht. Indien het NVF-lid ook adviseert, dan handelt hij in het belang van de cliënt of
begunstigde.
Een NVF-lid dient zich er bij al zijn gedragingen rekenschap van te geven dat hij binnen de
financieringsbranche een eigen plaats inneemt en een maatschappelijke functie uitoefent. In geval van
advisering mag hij nimmer uit het oog verliezen dat hij geroepen is tot vakbekwame voorlichting.
In geval van advisering is een NVF-lid zich ervan bewust dat hij door zijn adviserings- en
bemiddelingsactiviteiten jegens de cliënt bijdraagt aan zwaarwegende financiële beslissingen en hij
het in hem gestelde vertrouwen van de cliënt niet mag beschamen.
In geval van advisering wint een NVF-lid in het belang van de cliënt bij deze informatie in over diens
financiële positie, kennis, ervaring, doelstellingen en risicobereidheid voor zover zulks redelijkerwijs
relevant is voor de door het NVF-lid aan de cliënt te verlenen dienst.
In geval van advisering onthoudt een NVF-lid zich van advies, waarvan een redelijk bekwaam en
redelijk handelend adviseur beseft of behoort te beseffen dat dit niet in het belang van de cliënt
is.
In geval van advisering geeft een NVF-lid voorrang aan het belang van de cliënt boven zijn eigen
belang.
Een NVF-lid dat het directe contact met de cliënt onderhoudt, beschikt over beleid ten aanzien van
haar doorlopende dienstverlening aan cliënten. In dit beleid vindt een zorgvuldige afweging plaats
tussen de belangen van cliënten en de belangen van de onderneming van het NVF-lid. Dit blijkt
onder meer doordat het NVF-lid periodieke contactmomenten met haar cliënten heeft vastgelegd.
Een NVF-lid draagt zorg dat van hem uitgaande informatie, adviezen en reclame-uitingen niet
onjuist of misleidend zijn.
In geval van advisering wijst een NVF-lid de cliënt op risico’s verbonden aan door hem geadviseerde
producten en/of diensten en/of verstrekte adviezen en legt dit schriftelijk vast.
Een NVF-lid dient vakbekwaam te zijn en te blijven op het gebied waarop hij zijn diensten aanbiedt.
Een NVF-lid onthoudt zich van dienstverlening en advisering op gebieden waar hij onvoldoende
vakbekwaam is en/of hiervoor geen Wft-vergunning heeft.
Een NVF-lid is verplicht om deel te nemen en volledige medewerking te verlenen aan een programma
dat ondersteuning biedt aan de naleving van de Wft van een door het bestuur bepaalde
kwaliteitsorganisatie.
Een NVF-lid verricht zijn diensten in overeenstemming met de van toepassing zijnde wetten, regels
en voorschriften van bevoegde toezichthouders en neemt de voorschriften, reglementen en
besluiten van de NVF in acht. Meer in het bijzonder dient een NVF-lid zich te conformeren aan de
voorschriften zoals vermeld in de Wet op het financieel toezicht (Wft).
Een NVF-lid is verplicht alle hem bekende omstandigheden die van belang kunnen zijn voor de
beoordeling van een kredietaanvraag ter kennis te brengen van de kredietaanbieder. Met name die
omstandigheden waarvan het NVF-lid redelijkerwijs mag aannemen dat het krediet niet of niet onder
dezelfde voorwaarden verstrekt zou zijn, indien zij de kredietaanbieder bekend waren.
Indien een cliënt zich bij een NVF-lid beklaagt over een gevolgde handelwijze, is het NVF-lid verplicht
de klager te attenderen op de mogelijkheid deze klacht binnen een termijn van dertig dagen te melden
aan de NVF. Het NVF-lid verplicht zich om zich in te spannen om samen met de klager tot een
oplossing te komen. Mocht dit onverhoopt niet lukken dan zal de NVF, op verzoek van de klager,
alsnog een bemiddelingspoging ondernemen alvorens de klachtenprocedure bij het KiFiD of de
Burgerlijke rechter te volgen.
Een NVF-lid zal toezien op en wordt verantwoordelijk gehouden voor de gedragingen van zijn
medewerkers en andere natuurlijke personen die zich onder zijn verantwoordelijkheid bezighouden
met het verlenen van financiële diensten, opdat deze niet in strijd handelen met deze gedragscode
en overige bepalingen van de statuten en het huishoudelijk reglement van de vereniging.
Een NVF-lid verklaart deze door hem ondertekende gedragscode bij de uitoefening van zijn
werkzaamheden, nauwgezet te zullen nakomen.
Een NVF-lid verklaart door ondertekening van deze gedragscode, dat
Op deze gedragscode zijn uitdrukkelijk van toepassing de maatregelen/sancties zoals omschreven in
artikel 4 van de statuten en in hoofdstuk 10 van het huishoudelijk reglement, die bij (enkele)
overtreding van (een of meer bepalingen van) deze gedragscode door het bestuur aan het NVF-lid
opgelegd kunnen worden.